יום שלישי, 10 בינואר 2012

חזון בתי הספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית

במסגרת הקורס "סוגיות במדיניות החינוך"/פרופ' עמי וולסקי 
נחשפתי למאמר "חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי"/יין צ'אנג צ'נג 
המאמר מדבר על מטרתן של הרפורמות החדשות להשיג אפקטיביות חינוכית ולפתח את בית הספר יחד עם התמודדות האתגרים שנובעים מהסביבה של המאה העשרים ואחת." בית ספר בניהול עצמי (SBM - School Based Management) הוא אחת המגמות הבין-לאומיות הבולטות לרפורמה בחינוך. היא מדגישה ביזור ברמת בית הספר כאמצעי עיקרי לקדם קבלת החלטות אפקטיבית, שיפור תהליכים פנימיים ושימוש במשאבים בהוראה ובלמידה כדי לענות על צורכי החינוך הייחודיים של כל בית ספר"  (צ'.יין)
הפעלת  בתי ספר בניהול עצמי תאפשר לבתי ספר לעודד למידה מתמשכת ופיתוח של התלמידים, של הצוות ושל בתי הספר עצמם, תגדיל את מידת התמיכה של הורים וקהילה, תשפר את הטכנולוגיה בחינוך ובניהול ותענה על הצרכים והאתגרים בסביבה החינוכית המאופיינת בקצב שינויים מהיר. בתי ספר נאלצים להתמודד עם בעיות, אי ודאויות ואתגרים שמקורם בסביבתם. מצפים מהם למגוון רחב של תפקידים חדשים כדי לתמוך בהתפתחויות המהירות שמתרחשות בקהילה.
ברחבי העולם מתרחש כיום תהליך של גלובליזציה בתחומים שונים,  חלקים שונים בו מרושתים רישות מהיר וכך הם נעשים גלובליים בזכות האינטרנט וסוגים שונים של טכנולוגיית מידע, תקשורת ותובלה. על החברה להפוך לחברה מרובת אינטליגנציות ולחברה לומדת שיכולה לספק את הידע ואת בסיס האינטליגנציה והכוח המניע הנחוצים כדי לתמוך בהתפתחויות המרובות. לדברי צ'נג, הפרדיגמה צריכה להשתנות מפרדיגמה מסורתית בעלת זיקה למקום לפרדיגמה משולשת חדשה. הפרדיגמה החדשה תדגיש פיתוח אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר אצל התלמידים ובהן אינטליגנציות טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית ואת התהליך המשולש הכולל גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית. משמעויות הגלובליזציה לחינוך צריכות לכלול את מרב הרלוונטיות הגלובלית, התמיכה, המשאבים האינטלקטואליים והיזמה בחינוך, בהוראה ובלמידה. לימודים באתרי אינטרנט, תכנית ביקורים בין לאומית, שיתוף פעולה בין לאומי בהוראה ותוכן חדש של תכנית הלימודים על גלובליזציה טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית. משמעויות הלוקליזציה בחינוך הן לדאוג למרב הרלוונטיות המקומית, לתמיכת הקהילה וליזמה בחינוך, בהוראה ובלמידה. לדוגמא: מעורבות הקהילה וההורים בחינוך בית הספר, שיתוף פעולה בין הבית לבית הספר, יישום בית ספר בניהול עצמי, תכנית בית ספר ותכנת לימודים בזיקה לקהילה ופיתוח תכנית חדשה ובה לוקליזציה טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית. התאמה אישית מתייחסת לשימת דגש על אספקת שירותים מותאמים אישית, דגש על הפוטנציאל האנושי, קידום יוזמה ויצירתיות אצל האדם, עידוד להגשמה עצמית, ניהול עצמי והסדרה עצמית וערנות לצרכים מיוחדים. משמעותה העיקרית של ההתאמה האישית בחינוך היא להביא לידי מירב המוטיבציה, היזמה, היצירתיות של התלמידים והמורים. לענות על הצרכים האישיים המיוחדים ולפתח בקרב התלמידים אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר. בפרדיגמה המשולשת החדשה, צורת ההוראה של המורים צריכה להיות משולשת: מותאמת אישית, מותאמת למקום וגלובלית. בית הספר בניהול עצמי שם לו למטרה לשפר את התהליך הפנימי כדי להשיג אחדים מיעדי בית הספר וגם להבטיח את הרלוונטיות לעתיד של שיטות ההוראה ושל פרדיגמת החינוך החדשה וליצור יעדים חדשים לבתי הספר ולתלמידים שלהם.
אני חושבת שאם רוצים לתת למורים אחריות יש לתת להם סמכות וזה אפשרי במעבר לבית ספר בניהול עצמי. יש לבזר סמכויות במערכת החינוך ולתת יותר חופש למנהלי בתי הספר ולמורים. המדינה תקבע את תכנית הלימודים, את מטרות ההישג בכל מקצוע, את המבחנים ובית הספר יקבע איך לבצע זאת
בתקופה בה הידע נצבר בקצב מהיר, שיש ריבוי מקורות מידע, ישנה פרשנות רבה על הידע. אנו צריכים להוביל את התלמיד שיהיה מוכן לשוק עבודה של המאה ה-21 עליו להיות מיומן בהסתגלות לשינויים, עבודת צוות, גמישות ביחסי אנוש, יכולת פתרון בעיות, יצירתיות, חדשנות, יזמות, ראיה ביקורתית, יכולת לביקורת עצמית, יכולת ניהול עצמית, יכולת שימוש בטכנולוגיות המידע ויכולת עיבוד והפקה של הידע החדש וזאת כדי להשתלב בחברה בצורה טובה ויעילה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה