יום שני, 2 בינואר 2012

מחשב אאוט עיפרון אין בשנת 2012

בגיליון "שיעור חופשי", חודש כסלו, דצמבר 2011, גיליון 97 נתקלתי בכתבה שמשכה את תשומת ליבי.
בכתבה מתואר בית ספר יסודי הנמצא בעמק הסיליקון בארצות הברית, בו לומדים ילדים של בכירי חברות הטכנולוגיה בעולם ללא מחשבים. המחשב נתפש כמעצור לחשיבה יצירתית, ליחסי אנוש, לתנועה ולקשב. התנהלות בית הספר מחדדת את הדיון הציבורי בתפקיד המחשב והתקשוב בחינוך.
ד"ר גילה קורץ, ראש החוג לתקשוב בבית ספר לחינוך במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה וד"ר גילה לוי עצמון, סטודנטית במגמת תקשוב, טוענות כי מטרתה של הטכנולוגיה לשרת את התפישה החינוכית. המחשב הוא כלי היכול לשנות את אופן הלמידה. שילוב מיטבי של התקשוב בהוראה יכול לתת מענה לשונות הבינאישית בכיתה-כל תלמיד מתקדם בקצב אישי תוך למידה פעילה. אמצעי התקשוב המגוונים מזמנים למידה שיתופית, אשר מקדמת את הבניית הידע. הלמידה באמצעות התקשוב מגבירה את המוטיבציה, העניין והמעורבות וכל אלו מובילים להצלחת התהליך החינוכי. לטענתן, בסך הכל המירו את טכנולוגית המחשב בעפרון ונייר. האחת נחשבת לחדשנית, אך עדיין לא ברור מה היקף השפעתה על התהליך החינוכי בעוד שהשניה מוכרת וידועה.
אני מסכימה עם ד"ר קורץ וד"ר לוי עצמון כי הלמידה המתוקשבת מעניינת יותר, מהנה ופותחת הזדמנות ללמידה משמעותית יותר.
לדעתי, כיום, אי אפשר לחזור אחורה כשמרבית המידע הנגיש נמצא ברשת online המידע הוא זמין, נח, מהיר ועונה על רוב צורכי התלמיד. תפקיד המורה לכוון, להוביל, ללמד כיצד להפוך את המידע הרב לידע. מהתנסותי בעבודה במערכת החינוך ראיתי כי המחשב יכול לעזור לתלמידים מתקשים בעזרת תרגול נוסף המתאים לרמתם ומצד שני לעניין ולאתגר תלמידים המתקדמים בלימודים-כלומר נותן מענה לשונות. ילדים עוזרים ומלמדים זה את זה בעזרת המחשב. ישנו זימון לאינטראקציה בין אישית הרבה יותר משיעור פרונטלי,ללא מחשב. מגביר את המוטיבציה ללמידה, יוצר עניין ומתאים את הלמידה למאה ה-21. יחד עם זאת חשוב שהמורה יהיה מיומן וידע לשלב בצורה מקצועית את המחשב בתהליך הלמידה.


תגובה 1:

  1. עידית היקרה,
    ראשית נהנתי לקרוא את דברייך בעקבות הצפייה בתכנית המתארת את מערכת החינוך בפינלנד.
    בימים אלה אני משתתפת בקורס תקשוב, ונחשפת באופן אינטנסיבי לכל כלי ה-web 2. לכן, אני מסכימה עם דברייך כי הלמידה היא אכןמשמעותית והכרחית תוך שימוש במחשב. בפועל, המידע זמין כל הזמן בכף ידו של הילד(במכשירים הסלולרים), ומה שיהיה עליו להוכיח כשיתבגר הם: עבודה שיתופית, יצרתיות וביקורתיות- וזאת רק באמצעות שימוש קבוע ביישומי המחשב. נטע פלד

    השבמחק