יום רביעי, 28 בדצמבר 2011

מערכת החינוך בפינלנד-ללמוד וללמד בלי לחץ

ביום שלישי 27.12.11 שודרה תוכנית המקור בערוץ 10 בהנחייתם של מיקי רוזנטל ורביב דרוקר
על מערכת החינוך בפינלנד.
 צפיתי בהנאה באוירה הרגועה שבבית הספר והגעתי לכמה תובנות.


בפינלנד מערכת החינוך המובילה בעולם. הישגיהם של התלמידים הם מהגבוהים בהשוואה למדינות אחרות
האיך לומדים? עושה כאן את ההבדל. 
לומדים איך ללמוד. נותנים לילדים כלים לקבל אחריות על הלמידה שלהם ועל המעשים שלהם דבר שיוביל בעתיד לאזרחות טובה יותר.
הרעיון הפדגוגי הוא נתינת אמון בתלמיד, שתוביל את התלמיד לקחת אחריות על הצלחתו.
פחות לחץ להישגים. את שיעורי הבית לא חייבים לסיים באותו היום. למרות שאת מרבית הלמידה התלמיד לומד בבית הספר.
ההיגיון במה שמוביל את המורים ואת בית הספר "להתמקד במה שחשוב".
תלמיד ישראלי בכיתה ד' לומד 32ש"ש
תלמיד בפינלנד בכיתה ד' לומד 25 ש"ש
הבוקר נועד לרגיעה,שחרור ממתחים, התעמלות.
מורה בפינלנד מלמד 3-4 שעות ביום ועוד שעתיים יקדיש לפיתוח תוכניות למידה ולבקרה על עבודתו.
ההחלטה בפינלנד לתת לתלמידים כלים ללמוד, לחשוב ולהיות יצירתיים. התלמידים פעילים ומלמדים חברים.
בכיתות יש לוח אינטראקטיבי,מחשבים ניידים ומשחקים. מחצית מזמן השיעור מוקדש לשיעור פרונטלי.היחס הוא של 15 תלמידים למורה.


בזמן הצפיה חשבתי עלי ועל תלמידיי בכיתה ב'. בכיתתי 37 תלמידים שלומדים באותו חדר רוב הזמן. יש להם שתי הפסקות בנות 20 דקות ורוב הזמן הם יושבים ולומדים (מלבד שיעורי ספורט).
מיותר לציין שאנו המורות נמצאות תחת לחץ מתמיד מצד הפיקוח, ההנהלה, תוכניות הלימודים, מיצבים, הורים וכו' 
אין ספק שללמד בתנאים כמו בפינלנד זה ללמד וללמוד באוירה אחרת: פחות לחץ להישגים, יותר זמן מורה תלמיד, קידום החלשים, עזרה הדדית, למידה בקבוצות קטנות, למידה דרך התנסות ומשחק, למידה מעמיתים. 
החשוב הוא שההנהלה לא נתפסת כגוף שנותן הוראות, מערכת חינוך שוויונית, ההנהלה סומכת על המורים, הזדמנות שווה לכל הילדים, הכשרת מורים, שיטות לימוד חדשניות והשקעה בחלשים.
 זוהי בהחלט הדרך הנכונה שמובילה להצלחה.
ישר כח למערכת החינוך בפינלנד לנו בהחלט יש מה ללמוד וליישם.
לדעתי, ניתן ליישם חלק נכבד מן התכנית בארץ אם נשנה את הגישה, פחות נלחץ לריצה אחר הישגים, נקטין את מספר התלמידים בכיתות הנמוכות ונקצה משאבים בתחום החינוך בצורה שונה. 

תגובה 1:

  1. אכן מעכת חינוך ייחודית . הייחוד של המערכת הזו וא לא במשאבים שלה, לא בגודל הכיתות או פרמטרים טכניים דומים אחרים. הייחוד שלה הוא באיכות המורים , במקצועיות שלהם , הייתי אומרת שהם מתיחסים להוראה כאל אמנות. המורים שם מקצועיים במיוחד, משכילים ונדרשים לחשיבה יצירתית בעבודתם. מעבר לכך, חשוב לצין את תרבות העבודה שם, שהיא חדשנית ומתאימה לחשיבה של המאה 21- עבודה בצוותי חשיבה, עבודה תוך הפרייה כשהכול מכוון למטרה- הילד. כשם שהמורים נדרשים לחשיבה על כך הם מחנכים את התלמידים - לחשוב לחשוב לחשוב-
    חלק נוסף בתרבות העבודה של המורים - להאמין בילד- no child left behind... אמון רב ניתן בתלמיד ועל כן אמון רב ניתן במורים ובמערכת כולה.
    דבר אחרון שיש לי לומר על המערכת המוצלחת הזו הוא שהם כן מכוונים לתכנית לימודים כללית - סטנדרטית - של המדינה אולם הם לא מלמדים סטנדרטים הם מלמדים אחרת- באופן רב חושי , פעיל של הילדים - הילדים עסוקים בלחשוב , לחשוב לחשוב...
    דורית לאור

    השבמחק