יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

מה משפיע על המורה וגורם לשינוי הרצוי והיעיל בתפקודו של המורה?





במסגרת הקורס "סוגיות במדיניות החינוך"/עמי וולנסקי
התייחסנו למאמר "ארגון שוק וקהילה-אסטרטגיות שינוי:מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבית הספר"/תומס סרגו'בני
במאמר זה תומס סרג'ובאני מציג שלוש דרכים לשינוי במערכת החינוך ובבתי הספר: ארגון, שוק וקהילה. במאמר זה נשאלות שתי שאלות: מה יחולל בבית הספר שינוי מהיר? ומה יכול להביא לידי שינוי של מבנים והסדרים בית ספריים? והתשובה של סרגו'בני היא: הארגון,השוק וכוחות שינוי המבוססים על תפיסה שרואה בבית הספר קהילה. הוא טוען שאסטרטגיית הקהילה הינה טובה להשגת שינויים בבית הספר ולעומת זאת אסטרטגיית השוק משמשת לשינויים קצרי טווח בבית ספר.
כוחות שינוי בירוקרטיים ואישיים מגלמים את ההשקפה המאולצת. סוכני השינוי מציעים למורים לשתף פעולה עם השינויים המוצעים ובתמורה לקבל דבר מה בעל ערך מבחינתם ומבחינת בתי הספר.
כוחות שינוי מקצועיים,תרבותיים ודמוקרטים מייצגים את ההשקפה הלא מאולצת על טבע האדם.את התנהגות השינוי מניעות מידות טובות מקצועיות שמתפקדות בתור תחליפים לכוחות השינוי הבירוקרטיים והאישיים ולכוחות השוק(Sergiovanni1994).
והשאלה הנשאלת: מה באמת משפיע על המורה וגורם לשינוי הרצוי והיעיל בתפקודו של המורה?
אני חושבת שכל שינוי צריך להעשות בהדרגה ולהתאימו למורה,לשכבת הגיל שאותו הוא מלמד ולצרכים השונים של המורה ושל המערכת.שינוי לא יכול להיות מהיר,צריך להתאימו לצורכי המורה והתלמידים בשטח.יש לשתף את המורים בתהליך השינוי ולהתחשב בדעותיהם ובקשיים שעולים מן השטח.אין לכפות את השינוי כי זה יכול ליצור אנטיגונזם.יש להכשיר את המורים בעקבות השינויים במערכת, כך שירגישו בטחון וילמדו את הדרך החדשה בצורה נכונה.חשוב לתגמל את המורים בשכר הוגן ובתנאי עבודה הולמים.אל לנו לשכוח שמורים משקיעים בעבודתם זמן רב הרבה מעבר לשעות העבודה בפועל עם התלמידים.יש שיחות רבות על העבודה ועל התלמידים בישיבות צוות,עם הורי התלמידים ועם אנשי מקצוע נוספים כגון:יועצת,פסיכולוג,מורות להוראה מתקנת וכו'
המורה מקבל תגמול על עבודתו מעצם הסיפוק הרב מעבודתו ומההשקעה היומיומית בתלמידיו ומקידום התלמידים כל תלמיד ביחס לעצמו. ההתייחסות האישית, הרגשת ההצלחה בקרב התלמידים.חשוב למורה לקבל יחס טוב ומשוב חיובי מהקהילה איתה הוא עובד.
אני יודעת מנסיון שכדי להכניס שינוי מהותי במערכת החינוך צריך הרבה מאוד שנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה